Viime aikoina on tullut pyöritettyä niin paljon politiikan taustamyllyä erilaisten käytännönasioiden muodossa, että joskus ihan pysähtyy miettimään, että miksi ihmeessä teen tätä. Ainaisia puheluita ja sähköposteja, puhujien varaamista, tapaamisten sopimista, talouden hoitamista, mainostilan hankkimista, tehtävien jakoa jne jne. Viime päivinä useilla sähköpostilistoilla, joilla olen, on herännyt pitkästä aikaa kunnon keskusteluja. Aiheina on ollut mm. joukkoliikenteen subventiotuet, uusi päästöpohjainen autovero, osakuntalaisten ja ainejärjestöläisten epäpoliittisuus yliopiston edustajistovaaleissa sekä Hesarin maanantain päivän kysymyksen muotoilu "Onko eläimillä oikeuksia?" (vrt. pitäisikö eläimillä olla oikeuksia). Nyt taas muistan, miksi olen ajautunut mukaan politiikkaan. Politiikan itsensä takia! Se vain tuppaa joskus jäämään taka-alalle ja sen takia joskus esimerkiksi yliopiston vihreissä halutaan järjestää tilaisuuksia, joiden ainoa tarkoitus on puhua politiikkaa. ViNOn viikonlopun jäsenjärjestötapaamisessakin huomasi hyvin, kuinka osallistujat istuivat lähes koko päivän hiljaa kuuntelemassa käytäntöjen hoitamista. Kun päästiin käsittelemään tasa-arvokysymyksiä, porukka innostui heti avaamaan suunsa ja heittäytyi keskusteluun. Siksi tehdään politiikkaa :)

Joukkoliikenne ja uusi päästöpohjainen autovero ovat herättäneet huomiota muutenkin, ja esimerkiksi eilisen Hesarin Välihuomio-palstan kirjoitus käsitteli aihetta. Päästöpohjainen verotus on loistava juttu. Siinä on kuitenkin omat riskinsä. Ihmiset eivät laske autoilun kustannuksiin useinkaan itse auton ostamista. Nyt kun autokantaa uudistetaan vähäpäästöisemmäksi (autotuotanto osaltaan tulee kuormittamaan ympäristöä), ihmiset saattavat jatkossa ajaakin enemmän verotuksen keventyessä ja omantunnon puhdistuessa. Joukkoliikennettä pitäisi siis osaltaan tukea, jotta se olisi kilpailukykyinen. Tasatariffi, eli saman hintaiset liput koko YTV-alueelle, ei tule toteutumaan lähiaikoina, sillä siitä ollaan liian erimielisiä. Joukkoliikenteen lippujen hintoja pitäisi kuitenkin pyrkiä laskemaan kaupunkien tuen avulla. Entisenä HKL:n työntekijänä koen sen tällä hetkellä ainoana toimivana ratkaisuna. Kyse on siis kaupunkien arvovalinnoista. Ei kun valtuutettuja lobbaamaan ;)