Mihin Vihreitä tarvitaan? Ovatko eläinten suojelu ja oikeudet toisensa poissulkevia? Miten ruuhkamaksut toteutettaisiin oikeudenmukaisesti ja tehokkaasti? Onko joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmat vain muutosta huonompaan suuntaan? Mm. tällaiset teemat ovat olleet viime päivinä aktiivisesti esillä ja sähköpostilistat käyvät kuumina. Nautin varsinkin tuosta liikenneteemasta aivan älyttömästi. Tällaiset keskustelut muistuttavat itseä aina siitä, miksi on politiikassa mukana.
Jos demarit ovat vihertyneet ja kaikki muutkin puolueet hyväksyneet, että ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi pitää toimia, niin mihin Vihreitä tarvitaan. Ja mitä Vihreys on. Keskustelimme tästä eilen illalla, ja tulimme siihen tulokseen, että Vihreitä todellakin tarvitaan. Vaikkei Vihreistä koskaan tulisi valtapuolue, niin tehtävämme on esittää (radikaaleja) ajatuksia, jotka usein muut saavat myöhemmin voitokseen. Vihreys on tiivistetysti ympäristön ja tasa-arvon puolesta taistelemista ja kokemusten arvostamista omistamisen sijaan. Vihreyttä tarvitaan, koska lämpömittari näyttää helmikuussa +7 ja siitepölytiedotteita tehdään jo. Tarvitaan joku sanomaan, ettei Arkadian mäelläkin tapahtuva naisten tytöttely ja nipistely tai syrjäytyneiden syyttäminen itseaiheutetusta ahdingosta ole okei. Eilisilta muistutti minua taas siitä, että politiikan tekeminen on myös fyysisesti rankkaa, heh.
Samaan aikaan kun Vihreissä puhutaan automaattisesti eläinten oikeuksista suojelun sijaan, keskustellaan Animaliassa, sulkevatko suojelu ja oikeudet toisensa pois. Eläinten suojeluhan hyväksyy eläinten välinearvon, kun taas eläinten oikeudet perustuvat eläinten itseisarvoon. Keskustelu on ollut mielenkiintoista ja jakanut mielipiteitä. Animalia on viime vuosina siirtynyt enemmän eläinten oikeuksien suuntaan, mutta itse kaipaisin kannanottoihin lisää rohkeutta ja näkyvyyttä, jottei toiminnasta tule seesteistä.
Ruuhkamaksut ovat puhuttaneet pääkaupunkiseudulla paljon. Selvitys niistä tullaan tekemään., ja toteuttamiseen liittyy vielä monia kysymyksiä. SDP esimerkiksi ajaa sellaista ruuhkamaksumallia, jossa jokaisen auton liikkeitä pystyttäisiin seuraamaan ja maksut määräytyisivät kilometrimäärän perusteella. Vihreät sen sijaan kammoksuu tällaista isoveli valvoo -meininkiä ja kannattaa Tukholman mallia portteineen. Ruuhkamaksut tarvittaisiin myös kehäteille, mutta samalla pitäisi tarjota paremmat poikittaisjoukkoliikenneyhteydet.
Askel askeleelta kohti parempaa maailmaa, yhdessä.
perjantai, 8. helmikuu 2008
Kommentit