Osuin viime viikolla Helsingin keskustassa keskelle liikennekaaosta raitiovaunun juututtua keskelle Mannerheimintietä. Pysäkillä kanssani bussia odottaneet ihmiset alkoivat keskustella keskenään ja vallitseva asenne tuntui olevan, että joukkoliikenne aiheuttaa pääkaupunkiseudun liikenneongelmat ja takkuilun. Joku kannatti jopa raitiovaunujen poistamista kokonaan ja kirosi joukkoliikenteen huonoa palvelutasoa ja kalliita hintoja. 

Tällä hetkellä raideliikenne on toimivin joukkoliikennemuoto, huolimatta ajoittaisista aikatauluongelmista. Junalla töihin pääsee hetkessä, kun autoteillä juuttuisi ruuhkaan. Vantaan sisäinen joukkoliikenne kaipaa kuitenkin huomattavaa parantamista. Erityisesti poikittaisliikenne on tällä hetkellä aivan liian vähäistä ja hidasta. Meidän tulisi ottaa mallia Helsingistä, jossa joukkoliikenne toimii hyvin, jos sitä vain osaa käyttää. Reittiopas ei osaa kertoa niitä nopeimpia reittejä eikä kaikkia vaihtoehtoja.

Vantaalla ollaan panostamassa entistä enemmän liityntäliikenteeseen, mihin suhtaudun melko varauksella. Se vähentää poikittais- ja seutulinjoja entisestään. Voisi olettaa, että ihminen valitsee esimerkiksi juna + bussi -yhdistelmän, jos se on mutkittelevaa bussireittiä nopeampi. Ihminen ei kuitenkaan ole rationaalinen tällaisissa valinnoissa ja pahoin pelkään, että liityntäliikenteeseen panostaminen vähentää joukkoliikenteen käyttöä entisestään. Pariisin ja Lontoon kaltaisissa kaupungeissa liityntäliikenne toimii loistavasti, mutta pääkaupunkiseudun väestöpohjallamme vastaavanlaisen riittävän tiheävuoroisen liityntäliikenteen luominen on mahdotonta.  

Joukkoliikenteen ongelma on myös kuskien huonot palkat ja epäinhimilliset työajat, kun työvuoro voi olla päivän aikana esimerkiksi kahdessa pätkässä. Olin HKL:llä töissä tutkimusavustajana juuri, kun HKL-bussiliikenne yhtiöitettiin Helb:ksi. Puhuin monien kuskien kanssa muutoksista ja he olivat tyytymättömiä jatkuvaan kiireeseen, linjojen välillä pompotteluun, työaikoihin sekä aikatauluihin, joissa on mahdoton pysyä. Toki epäystävällinen asiakaskunta sai myös omat moitteensa.

Kannatan ehdottomasti joukkoliikenteen hintojen laskemista ja hintojen vyöhykkeistämistä niin, ettei kuntien rajojen ylittämisestä rangaista nykyisenlailla. Sekä valtion että kaupunkien pitäisi subventoida joukkoliikennettä enemmän, mikä toki asettaa vaikeita taloudellisia valintoja. Sanojen sijaan on kuitenkin ryhdyttävä ilmastotekoihin.

Media on ottanut yllätyksenä joukkoliikenteen nousemisen yhdeksi pääteemaksi kuntavaaleissa. Sisältäpäin oli itsestään selvää, että se on yksi tärkeimmistä teemoista. Ensi maanantaina 22.9. vietetään kansainvälistä autotonta päivää ja silloin muun muassa käynnistetään ViNOn joukkoliikennekampanja. Vantaalla meidät Vihreät löytää maanantaiaamuna juna-asemilta ilahduttamasta työhön lähteviä joukkoliikenteen käyttäjiä.